Formulemanagement. Wat komt er bij kijken?

Gepubliceerd op:


Formulemanagement. Wat komt er bij kijken?

  

Het grootste goed voor een succesvolle franchise-organisatie zijn de franchisenemers. Zij bepalen in grote mate het succes van de formule.

Het is dan ook van groot belang (en tevens een verplichting) om ervoor te zorgen dat de franchiseorganisatie deze franchisenemers optimaal begeleidt bij het uitvoeren van hun bedrijfsvoering. Vanuit de wetgeving wordt er ook steeds meer gekeken naar een evenwichtige samenwerking.

In de praktijk zie ik vaak dat door de waan van de dag belangrijke onderdelen van de bedrijfsvoering niet of onvoldoende aan bod komen. Er is te weinig tijd, er is geen prioriteit, er is te weinig mankracht etc.etc. Allemaal redenen om onvoldoende te letten op juist de kansen voor succes. Met name die onderdelen die niet direct “aan de oppervlakte” zitten sneeuwen onder. Het is de taak van de franchisegever om op gepaste tijden samen met de franchisenemer de gehele bedrijfsvoering met al haar onderdelen van A tot Z door te nemen. Successen kunnen dan verder worden uitgebouwd en problemen kunnen tijdig worden opgelost. Alleen op die manier is het succes van de formule gegarandeerd.

Schermafbeelding 2017-04-10 om 18.48.45

Onderstaand licht ik de belangrijkste elementen toe voor het succesvol uitvoeren van formulemanagement bij franchisenemers:

1) Zorg voor regelmatig bedrijfsbezoek: Elkaar scherp houden kan alleen bij voldoende onderling contact. Hierbij is het belangrijk om naast het reguliere telefoon, -en emailcontact elkaar regelmatig persoonlijk te ontmoeten. Tijdens deze persoonlijke sessies valt er veel winst te behalen door elkaar recht in de ogen te kijken en de verbeterpunten scherper te benoemen. Ik weet uit ervaring dat je 75% van alles wat er speelt bij een franchisenemer niet te horen krijgt als er geen persoonlijk contact is. In het ergste geval gaan verhalen een eigen leven lijden en wordt de onvrede onderling besproken of nog erger…..met de klant.

2) Zorg voor een goede planning: Plan de bezoeken ruim van te voren met elkaar en neem de tijd om zaken voor dit gesprek voor te bereiden. De voorbereiding kan betrekking hebben op nieuwe situaties die vragen of opmerkingen oproepen, maar ook kunnen afgesproken acties worden voorbereid.

3) Neem de tijd om alles goed door te nemen: Ga niet tijdens de piekuren bij elkaar zitten want dit werk heel verstorend. Spreek af wanneer beide partijen voldoende tijd hebben voor elkaar en committeer je daaraan.

4) Laat geen onderdeel onbesproken: Een draaiboek of een script zorgt ervoor dat niets over het hoofd wordt gezien. Dit draaiboek kan de franchisenemer ook helpen bij de voorbereiding van het gesprek zodat hij of zij niets over het hoofd ziet. Ook kan een draaiboek handig zijn om bepaalde onderdelen te benchmarken m.a.w. vergelijk hoe een andere franchisenemer op het onderdeel scoort. Door van elkaar te leren worden resultaten positief gestimuleerd.

 5) Wees opbouwend kritisch naar elkaar: Uiteraard zorgt een goede sfeer voor succes, maar zorg er ook voor dat u elkaar scherp houdt en niets aan het toeval overlaat. Het gaat uiteindelijk om de knikkers en daarbij zorgen zachte heelmeesters niet voor de grootste successen.

6) Licht zaken toe: Het is van groot belang dat een franchise organisatie toelicht waarom bepaalde ontwikkelingen plaatsvinden en waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt. Uiteraard vraagt een franchiseformule om commitment van de franchisenemer en kan niet iedereen datgene krijgen wat hij wil. Maar commitment kan wel worden gestimuleerd door helder te communiceren en toe te lichten waarom het hoofdkantoor bepaalde acties onderneemt. Uiteraard is de boodschap hierbij dat ontwikkelingen en keuzes de gehele formule ten goede komen.

7) Maak een actielijst: Zorg ervoor dat afspraken tussen beide partijen helder geformuleerd worden op een actielijst. Dit geeft enerzijds duidelijkheid en anderzijds zorgt het voor wederzijds verplichting voor zowel franchisegever als franchisenemer om de gemaakte afspraken na te komen. Het moet zo zijn dat afspraken onderdeel zijn van de dagelijkse werkzaamheden en niet vergeten worden.

8) Zorg voor een duidelijke lange termijn strategie: Deze strategie neemt de ondernemer mee in zijn of haar betrokkenheid en geeft ook rust. De ondernemer weet waar hij of zij aan toe is en kan zich volledig richten op de bedrijfsvoering. Een tevreden ondernemer praat met trots over de formule hetgeen in het belang is van de gehele groep.

Wanneer u de bovenstaande punten zorgvuldig naleeft zorgt het voor goede informatievoorziening en feedback, een grote mate van betrokkenheid bij de leden en een goedlopende formule voor nu en in de toekomst.

Ik wens u veel succes.

foto-nico-van-loo-move-retail-solutions-kopie

Nico van Loo  van MOVE retail solutions

MOVE ondersteunt franchiseformules met opstart, verbetering en franchisenemerbegeleiding                                         en retailorganisaties met categorymanagement, inkoop en rendementverbetering.

Voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek bel 06-33763360 of mail naar info@moveretailsolutions.nl

Schermafbeelding 2018-03-15 om 14.15.08

Mocht u deze informatie interessant vinden dan hoop ik dat u deze deelt. Alvast bedankt.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.