Hoe run ik mijn winkel optimaal?

Gepubliceerd op:


Hoe run ik mijn winkel optimaal?

  

Ondernemen is als autorijden. Het rijbewijs halen is tot daar aan toe. De theorie is te leren maar de praktijk blijkt vaak heel wat weerbarstiger te zijn voor menigeen.

Tijdens je autorit komt het verkeer van links en rechts en moet je soms op de rem om daarna weer gas te geven. Het omgaan met deze uitdagingen leer je vooral door veel kilometers. Daarnaast zul je antwoorden moeten kunnen geven op onder andere de volgende vragen:

  • Ben jij een echte ondernemer? Kun je tegen onzekerheid, kritiek en marktbedreigingen te kunnen. Daarnaast is het keihard werken en doorzetten voor relatief weinig geld. En een beetje gek zijn doet ook wonderen. Daarom is het werken vanuit je passie ook zo belangrijk, omdat je meer bereid bent om tijd te steken in iets wat je heel leuk vind.
  • Hoe ben je als persoon? Je zult op verschillende manieren moeten kunnen optreden. Je moet hard kunnen zijn maar ook dienend naar de klant. Je moet de baas zijn maar ook goed kunnen samenwerken. Je moet open staan voor signalen maar ook eigenzinnig kunnen zijn. Kortom je bent van alles wat.
  • Wat kun je allemaal? Grote retail organisaties beschikken over diverse gespecialiseerde afdelingen op het gebied van inkoop, verkoop, logistiek, media poductie, styling, ontwikkeling, personeelzaken en nog veel meer. Dat alles moet je als zelfstandig ondernemer allemaal beheersen. Bijna een ondoenlijke taak. Ga heel kritisch bij je zelf te rade waar je kracht ligt en waar niet. Probeer dat laatste te ontwikkelen of laat een ander dat doen.
  • Wat is je doelgroep? Een duidelijke doelgroep bepaling is echter van grote waarde. Allereerst om te bepalen of er voldoende omzetpotentie zit in deze doelgroep en of de doelgroep bij je past en daarnaast om de marketing strategie te kunnen bepalen.
  • Hoe bereik je jouw doelgroep? Welke middelen zet je in? Dit is een van de lastigste elementen. Hoe bereik ik mijn klanten en overtuig ik ze vervolgens om naar mijn winkel te komen? Zorg dan ook voor een goed promotioneel plan. Houdt daarbij heel scherp in de gaten dat social media en andere technische hulpmiddelen erg belangrijk zijn. Veel ondernemers wachten te lang af met het inzetten van internet en technische middelen. Zo worden er kansen gemist. Ga ook na hoe effectief een bepaald middel is. Hoeveel klanten zijn er nu afgekomen op je promotionele activiteit. Of wil je gaan voor meer naamsbekendheid bijvoorbeeld door een facebookpagina te creëren.
  • Hoe is je winkeluitstraling? Wanneer je de klant zover hebt gekregen om bij jou binnen te stappen mag je hem of haar niet teleurstellen. Komt de winkeluitstraling overeen met de verwachtingen van de klant. Is dit niet het geval dan ontstaat er verwarring, onvrede en uiteindelijke slechte kritieken. In minder dan 1 seconde bepaalt een klant wat hij of zij van de winkel vindt. Een teleurstelling weer positief ombuigen kost heel veel inspanning. Maak ook een duidelijke keuze wie je bent als bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om de klant te entertainen en vast te houden. Dit kan door inzet van beeldschermen, productadvies, coffee corners, demonstraties en nog veel meer.
  • Hoe is je collectie opgebouwd? Heb je in de winkel een logische opbouw in prijzen en producten. Een klant snapt er niets van wanneer er van alles op de winkelvloer staat zonder dat er een lijn te ontdekken is. Staan de producten op de juiste plaats (denk aan impuls artikelen of artikelen die een goede margebijdrage hebben). Bij woonwinkels bijvoorbeeld moeten de functionele producten acher in de winkel en de sfeermakers vooraan staan. Is er nagedacht over de routing door de winkel. Ik heb in de praktijk vaak zien gebeuren dat door simpelweg dezelfde producten op een andere wijze te positioneren of de routing aan te passen de omzet aanzienlijk steeg in de winkel.
  • Hoe zit het met de afstemming van de werkzaamheden. Nog steeds kom ik bij ondernemers die de winkel proberen te runnen op basis van de gele post its. Een goede administratie en een strakke handleiding met betrekking tot werkzaamheden is wel op zijn plaats. Het is niet voor niets dat franchise formules vaak werken met een handboek franchise. Dit is een instrument die de ondernemer richtlijnen geeft voor het optimaal uitvoeren van de bedrijfsvoering. Het naleven van een goede bedrijfvoering zorgt voor overzicht, minder frustratie bij jou maar ook bij de klant.
  • Hoe staat het met de cijfers? Soms zie je dat ondernemers niet voldoende op de hoogte zijn van omzet, margeontwikkelingen, kosten en alles wat te maken heeft met de exploitatiebegroting. Bij de bespreking van de jaarcijfers met de boekhouder wordt menig ondernemer onaangenaam verrast. Het is daarom van belang periodiek de cijfers te analyseren en er voor te waken dat je niet uit koers raakt. Ga bij tegenvallende resultaten na wat er fout gaat en waar ingegrepen moet worden. Denk bijvoorbeeld aan vernieuwde huurafspraken, andere calculaties, ander kortingsbeleid, betere prijsafspraken of collectie aanpassingen. Bij tegenvallende omzetten lijkt het soms dat in de relatie ondernemer-leverancier jij de enige bent die water bij de wijn moet doen. Zorg dat je scherpe afspraken maakt met de leveranciers. Breng in kaart wat hun performance is en of er alternatieven zijn. Breng knelpunten in kaart zoals te lange levertijden, minimale ordergrootte, prijsverhogingen, gebrek aan exclusiviteit etc.
  • Personeel. Het personeel is je grootste goed en het visitekaartje van jouw bedrijf. Uiteindelijk bepalen zij de omzet en de beeldvorming naar de klant. Zorg voor een team met gepassioneerde mensen die hun werk met plezier doen. Een klant bespeurt meteen wanneer het niet klopt. Een bijkomend voordeel van gepassioneerde mensen is dat men hart voor de zaak heeft, soms wat extra uren wil draaien, zelf met suggesties komt over de bedrijfsvoering en een grote commitment heeft.

Ik heb veel ondernemers mogen begeleiden en kan jou adviseren op het gebied van je dagelijkse bedrijfsvoering door op basis van een situatie analyse tot een heldere plan van aanpak te komen.

Veel succes.

foto-nico-van-loo-move-retail-solutions-kopie

Nico van Loo  van MOVE retail solutions

MOVE ondersteunt franchiseformules met opstart, verbetering en franchisenemerbegeleiding                                         en retailorganisaties met categorymanagement, inkoop en rendementverbetering.

Voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek bel 06-33763360 of mail naar info@moveretailsolutions.nl

Schermafbeelding 2018-03-15 om 14.15.08

Mocht je deze informatie interessant vinden dan hoop ik dat je deze deelt. Alvast bedankt.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.