Hoe zorg ik voor een optimale bedrijfsvoering

Gepubliceerd op: 23 februari 2016


Hoe zorg ik voor een optimale bedrijfsvoering

  23 februari 2016

Ondernemen is als autorijden. Het rijbewijs halen is tot daar aan toe. We kunnen allemaal een businessplan schrijven, de wetgeving uit ons hoofd leren, de situatie in kaart brengen etc. Echter de kunst van het autorijden is dat je iedere dag weer opnieuw kansen en bedreigingen op je af ziet komen. Dat je altijd vooruit en opzij moet kijken. Deze aspecten van het ondernemen en het daarmee om kunnen gaan leer je pas wanneer je meters maakt. Het is de praktijk die telt.

classic-steering-wheel

Ik werk al heel lang met zelfstandig ondernemers en wat mij opvalt is dat in de waan van de dag belangrijke elementen van de bedrijfvoering soms over het hoofd worden gezien. Deels komt dat doordat er geen tijd wordt vrijgemaakt om op afstand de zaak eens kritisch te bekijken, maar deels ook omdat een ondernemer nou eenmaal niet alles tot in de puntjes kan beheersen.

Ook is het moeilijk om te reflecteren, omdat een ondernemer nou eenmaal niet veel tijd heeft om uitgebreid de markt te verkennen en met collega’s te praten. En of je de vertegenwoordigers allemaal moet geloven die alle informatie van de markt even komen vertellen?

In mijn functie spreek ik veel leveranciers, organisaties en ondernemers waardoor je in staat wordt gesteld om eerder een rode draad te ontdekken voor wat betreft de knelpunten van een bedrijfsvoering.

 

Onderstaand geeft aan waar ik in de praktijk vaak mee te maken krijg:

  • Ben jij een echte ondernemer?

Veel ondernemers moeten eerst goed bij zichzelf te rade gaan of zij echte ondernemers zijn. Het moet bij je passen om tegen onzekerheid, kritiek en marktbedreigingen te kunnen. Daarnaast is het keihard werken en doorzetten voor relatief weinig geld. En een beetje gek zijn doet ook wonderen. Daarom is het werken vanuit je passie ook zo belangrijk, omdat je meer bereid bent om tijd te steken in iets wat je heel leuk vind.

Als persoon moet je ook verschillend kunnen optreden. Je moet hard kunnen zijn maar ook dienend naar de klant. Je moet de baas zijn maar ook goed kunnen samenwerken. Je moet open staan voor signalen maar ook eigenzinnig kunnen zijn. Kortom je bent van alles wat.

  • Wat kun je allemaal?

Grote retail organisaties beschikken over diverse gespecialiseerde afdelingen. Denk bijvoorbeeld aan afdelingen voor inkoop, verkoop, logistiek, media poductie, styling, ontwikkeling, personeelzaken en nog veel meer. Dat alles moet je als zelfstandig ondernemer allemaal beheersen. Bijna een ondoenlijke taak. Ga heel kritisch bij je zelf te rade waar je kracht ligt en waar niet. Probeer dat laatste te ontwikkelen of laat een ander dat doen.

  • Wat is je doelgroep?

Ik heb meegemaakt dat ondernemers niet stil staan bij de vraag wie hun doelgroep is. Een duidelijke doelgroep bepaling is echter van grote waarde. Allereerst om te bepalen of er voldoende omzetpotentie zit in deze doelgroep en of de doelgroep bij je past en daarnaast om de marketing strategie te kunnen bepalen.

  • Hoe bereik je jouw doelgroep? Welke middelen zet je in?

Dit is een van de lastigste elementen. Hoe bereik ik mijn klanten en overtuig ik ze vervolgens om naar mijn winkel te komen? Zorg dan ook voor een goed promotioneel plan. Houdt daarbij heel scherp in de gaten dat social media en andere technische hulpmiddelen erg belangrijk zijn. Veel ondernemers wachten te lang af met het inzetten van internet en technische middelen. Zo worden er kansen gemist.

Ga ook na hoe effectief een bepaald middel is. Hoeveel klanten zijn er nu afgekomen op je promotionele activiteit. Of wil je gaan voor meer naamsbekendheid bijvoorbeeld door een facebookpagina te creëren.

  • Hoe is je winkeluitstraling?

Wanneer je de klant zover hebt gekregen om bij jou binnen te stappen mag je hem niet teleurstellen.

Komt de winkeluitstraling overeen met de verwachtingen van de klant. Is dit niet het geval dan ontstaat er verwarring, onvrede en uiteindelijke slechte kritieken. In minder dan 1 seconde bepaalt een klant wat hij of zij van de winkel vindt. Een teleurstelling weer positief ombuigen kost heel veel inspanning.

Maak ook een duidelijke keuze wie je bent als bedrijf. Een actueel voorbeeld is natuurlijk V&D die verweten wordt een verzameling producten te hebben die je elders ook kunt kopen. Met andere woorden het ontbreekt V&D aan identiteit en authenticiteit.

Daarnaast is het belangrijk om de klant te entertainen en vast te houden. Dit kan door inzet van beeldschermen, productadvies, coffee corners, demonstraties en nog veel meer.

  • Hoe is je collectie opgebouwd?

Heb je in de winkel een logische opbouw in prijzen en producten. Een klant snapt er niets van wanneer er van alles op de winkelvloer staat zonder dat er een lijn te ontdekken is. Staan de producten op de juiste plaats (denk aan impuls artikelen of artikelen die een goede margebijdrage hebben). Bij woonwinkels bijvoorbeeld moeten de functionele producten acher in de winkel en de sfeermakers vooraan staan. Is er nagedacht over de routing door de winkel. Ik heb in de praktijk vaak zien gebeuren dat door simpelweg dezelfde producten op een andere wijze te positioneren of de routing aan te passen de omzet aanzienlijk steeg in de winkel.

  • Hoe zit het met de afstemming van de werkzaamheden.

Nog steeds kom ik bij ondernemers die de winkel proberen te runnen op basis van de gele post its. Een goede administratie en een strakke handleiding met betrekking tot werkzaamheden is wel op zijn plaats. Het is niet voor niets dat franchise formules vaak werken met een handboek franchise. Dit is een instrument die de ondernemer richtlijnen geeft voor het optimaal uitvoeren van de bedrijfsvoering. Het naleven van een goede bedrijfvoering zorgt voor overzicht, minder frustratie bij jou maar ook bij de klant.

  • Hoe staat het met de cijfers?

Soms zie je dat ondernemers niet voldoende op de hoogte zijn van omzet, margeontwikkelingen, kosten en alles wat te maken heeft met de exploitatiebegroting.

Bij de bespreking van de jaarcijfers met de boekhouder wordt menig ondernemer onaangenaam verrast. Het is daarom van belang periodiek de cijfers te analiseren en er voor te waken dat je niet uit koers raakt. Ga bij tegenvallende resultaten na wat er fout gaat en waar ingegrepen moet worden. Denk bijvoorbeeld aan vernieuwde huurafspraken, andere calculaties, ander kortingbeleid, betere prijsafspraken of collectie aanpassingen.

Bij tegenvallende omzetten lijkt het soms dat in de relatie ondernemer-leverancier jij de enige bent die water bij de wijn moet doen. Zorg dat je scherpe afspraken maakt met de leveranciers. Breng in kaart wat hun performance is en of er alternatieven zijn. Breng knelpunten in kaart zoals te lange levertijden, minimale ordergrootte, prijsverhogingen, gebrek aan exclusiviteit etc.

  •  Personeel.

Het personeel is je grootste goed en het visitekaartje van jouw bedrijf. Uiteindelijk bepalen zij de omzet en de beeldvorming naar de klant.

Zorg voor een team met gepassioneerde mensen die hun werk met plezier doen. Een klant bespeurt meteen wanneer het niet klopt. Een bijkomend voordeel van gepassioneerde mensen is dat men hart voor de zaak heeft, soms wat extra uren wil draaien, zelf met suggesties komt over de bedrijfsvoering en een grote commitment heeft.

 

Bovenstaande elementen zijn een deel van de uitdagingen waar je als ondernemer dagelijks mee wordt geconfronteerd.

Ik begon met het feit dat het autorijden misschien nog wel belangrijker is dan het halen van het rijbewijs. Ik hoop dat jij als ondernemer de verkeerssituaties goed inschat, op tijd schakelt en nog veel kilometers mag maken.

 

Met vriendelijke groeten,

Nico van Loo

 

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.

Franchise nieuws

MKB nieuws


Warning: DOMDocument::load(): Attribute class redefined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 44 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Attribute class redefined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 44 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'times' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 44 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'rsquo' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 45 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'eacute' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 47 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'iuml' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 47 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'lsquo' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 48 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'rsquo' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 48 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'euml' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 52 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'euml' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 52 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'rsquo' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 55 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'euro' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: span line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: div line 62 and li in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: span line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: div line 62 and li in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: span line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: div line 62 and li in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: span line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: div line 62 and li in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: li line 62 and ul in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: li line 62 and aside in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: li line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: li line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Entity 'eacute' not defined in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: ul line 62 and div in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 62 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): xmlParseEntityRef: no name in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 141 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): xmlParseEntityRef: no name in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 141 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: aside line 62 and body in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 161 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Opening and ending tag mismatch: div line 62 and html in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 161 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Premature end of data in tag div line 44 in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 161 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Premature end of data in tag div line 44 in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 161 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Premature end of data in tag body line 44 in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 161 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297

Warning: DOMDocument::load(): Premature end of data in tag html line 1 in http://www.retailnews.nl/site/rss/, line: 161 in /home/moveretailsolutions.nl/public_html/moveretailsolutions.nl/wp-content/themes/move-retail-solutions/functions.php on line 297
    Move retail solutions

     

    “WILT U UW COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN SNEL BEREIKEN DAN STAAT MOVE GRAAG VOOR U KLAAR.”

    VOOR MEER INFORMATIE BEL 06-33763360

     

     

    Onderstaande Franchiseformules zijn op zoek naar franchisenemers

     

    Tcollege
    Bilingual Kids
    Masters of Sales Europe
    TAB Boards International TAB Boards International Inc.
    ADMC
    Liquid Smoker
    MarktplaatsHelper
    Crestcom Leadership & Sales Academy
    Fieldbox
    Spar
    Carrefour
    Knutselkookclub
    Ibis
    Mercure
    Cosmo Hairstyling
    Mango Tree
    Speed Queen Concept Stores
    Zavor
    Domica Nederland
    Bruna
    Enie.nl
    Thexton Armstrong
    The Interface Financial Group
    Koopplein.nl
    Bailine
    Bagels & Beans
    Eco-Mist Biotechnics
    ABACUS bijlesinstituut
    Fit20