"Franchise entree fee.....appels en peren"

Gepubliceerd op:


“Franchise entree fee…..appels en peren”

  

Als franchiseadviseur krijg ik dagelijks te maken met verschillende franchiseformules. Deze formules verstrekken allerlei informatie waaronder entree fee.

Schermafbeelding 2018-02-13 om 14.48.37

Hoe hoog is een entree fee?

Potentiële franchisekandidaten krijgen o.a. te maken met de hoogte van de entree fee die je als franchisenemer eenmalig betaalt aan de franchiseformule. De hoogte van de entreefee is per formule soms erg verschillend. De bedragen kunnen uiteenlopen van € 2.500 tot in de tonnen. Maar wat krijg je voor dat geld? Het is soms behoorlijk appels met peren vergelijken.

Schermafbeelding 2018-11-20 om 12.57.10

Wat bepaalt de hoogte van de entree fee?

Om een idee te geven welke factoren van belang kunnen zijn voor de hoogte van de entree fee geef ik hier een opsomming van zaken die meespelen:

  • Imago: bij een gerenommeerde formule die zijn sporen reeds heeft verdiend wordt er doorgaans meer #entreefee gevraagd als gevolg van de sterke marktwaarde van deze formule. Met andere woorden: wanneer er sprake is van gebleken succes kan de huid duurder worden verkocht.
  • Aantrekkelijker maken van de instap: beginnende formules vragen soms een lagere entree fee, omdat de formule nog jong is. Deels moet het succes op langere termijn nog bewezen worden. Om toch voldoende franchisekandidaten te kunnen werven en interesseren wordt er dus bewust gebruik gemaakt van een lagere entree fee.
  • Betaalbare formule: het kan een strategie zijn van een formule om in zee te gaan met franchisenemers die niet te veel voor een formule willen of kunnen betalen maar die wel veel kunnen toevoegen aan deze formule. Voor deze franchisenemers kan een lage entree fee net de doorslag geven om dan toch franchisenemer te worden.
  • Voorselectie: om te zien hoe serieus de reacties van de franchisekandidaten zijn werpt een formule soms een soort financële “barrière” op bij de bepaling van de entree fee. Hierdoor vind er een soort voorselectie op basis van “serieusheid”. Op die manier is men niet te veel tijd kwijt aan de gelukszoekers en opportunisten en dwingt het de franchise-kandidaten tot nadenken over de formule waar men interesse in heeft.
  • Verdienmodel van de formule: uiteraard heeft een goede franchiseformule behoorlijk wat onkosten en uitgaven die nodig zijn om de formule sterk te maken en te houden. Daarnaast zijn er uitgaven die nodig zijn om de franchisenemers optimaal te kunnen bedienen. Om de financiële kaders goed te kunnen bewaken kan de hoogte van de entree fee dus ook meespelen.
  • Toegevoegde waarde: de entree fee wordt ook bepaald door de toegevoegde waarde die de formule biedt aan de franchisenemers in de aanloopperiode voor de formulelancering. In het bedrag van de entree fee kunnen allelei zaken versleuteld zijn. Denk aan b.v. interne cursussen, extra aanloopbegeleiding, aanmaak website, promotiemateriaal, signings etc. etc. Voor de franchisenemer is het dan ook van belang om te weten wat je krijgt voor het bedrag van de entree fee. Dit kan per formule verschillen.
  • Andere afdrachten: naast de entree fee betaalt de franchisenemer een maandelijkse afdracht in de vorm van franchise fee en/of marketing fee. De hoogte daarvan kan indirect ook van invloed zijn op de entree fee.

Met andere woorden: 

Je kunt entree fee van franchiseformules bijna nooit 1 op 1 vergelijken met elkaar. De hoogte van deze fee is erg afhankelijk van bovengenoemde factoren en erg complex. Het is dan ook zaak voor zowel franchisegever als franchisenemer om degelijk advies te vragen. 

 

foto-nico-van-loo-move-retail-solutions-kopie

Nico van Loo  van MOVE retail solutions

MOVE ondersteunt franchiseformules met opstart, verbetering en franchisenemerbegeleiding                                         en retailorganisaties met categorymanagement, inkoop en rendementverbetering.

Voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek bel 06-33763360 of mail naar info@moveretailsolutions.nl

Schermafbeelding 2018-03-15 om 14.15.08

Mocht u deze informatie interessant vinden dan hoop ik dat u deze deelt. Alvast bedankt.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.

Move retail solutions

 

“WILT U UW COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN SNEL BEREIKEN DAN STAAT MOVE GRAAG VOOR U KLAAR.”

VOOR MEER INFORMATIE BEL 06-33763360

 

 

Onderstaande Franchiseformules zijn op zoek naar franchisenemers

 

Eco-Mist Biotechnics
The Interface Financial Group
Bruna
Spar
Ibis
Domica Nederland
Masters of Sales Europe
Fit20
Mercure
Cosmo Hairstyling
Koopplein.nl
Zavor
Knutselkookclub
Speed Queen Concept Stores
Bagels & Beans
MarktplaatsHelper
ADMC
ABACUS bijlesinstituut
Bailine
Thexton Armstrong
TAB Boards International TAB Boards International Inc.
Crestcom Leadership & Sales Academy
Carrefour
Enie.nl
Mango Tree
Bilingual Kids
Tcollege
Fieldbox
Liquid Smoker