Hoe begin ik een franchise formule

Gepubliceerd op:


Hoe begin ik een franchise formule

  

Franchise in Nederland bloeit. Dat is te zien aan de cijfers. Er gaat maar liefst een omzet van ca. 40 mld. om in franchise in Nederland.

Of het nu in de retail is of zakelijke dienstverlening, menig bedrijf wil zich richten op franchise. En dat is ook niet zo verwonderlijk; samenwerken geeft voordelen en maakt sterker. Ook kan de formule snel versterkt worden door de aanwas van franchisenemers.

U heeft een idee maar wat nu? Het proces van idee tot aan uiteindelijk succes is behoorlijk complex. In de hoofdlijnen zult u zich moeten richten op de volgende onderdelen:

Schermafbeelding 2016-10-30 om 11.51.30

De voorbereiding:

  • Ontwikkelen van het franchiseplan: Om de basis te leggen voor het franchiseconcept dient er een franchiseplan gemaakt te worden waarbij helder geformuleerd wordt wat u wilt bereiken, waarom en op welke manier. De commerciële haalbaarheid moet worden getoetst. Ook dient er een inzicht te komen in de investeringen en de opbrengst van de formule. De doelgroep wordt in kaart gebracht en de manier waarop deze wordt bedient. Er moet inzicht komen welke instrumenten u inzet voor de uitvoering van de formule. Denk hierbij o.a. aan de marketing P’s, administratieve verwerking (data-beheer), financiën, personeel etc. etc. Mogelijk heeft u het plan ook nodig als onderbouwing voor geldverstrekkers. Daarnaast blijft het de leidraad voor uw handelen waarbij regelmatig getoetst dient te worden of alles nog volgens plan verloopt.
  • Opmaak van de franchiseovereenkomst: Onderlinge afspraken tussen u en de franchisenemer dienen op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze te worden vastgelegd in de franchiseovereenkomst. Deze overeenkomst verwijst naar de rechten en plichten van beide partijen m.b.t. de uitvoering van het concept en eventuele beëindiging daarvan. Het is van belang om de inhoud van de overeenkomst met een expert te bespreken en deze juridisch te toetsen.
  • Opmaak van het handboek: In veel gevallen refereert een franchisecontract naar een handboek. De franchiseovereenkomst vermeldt onderlinge afspraken. Het handboek daarentegen gaat in op het operationele gedeelte van de formule. Met andere woorden, die activiteiten die horen bij de formule en die bepalend zijn voor het optimaal uitvoeren van de bedrijfsvoering. Ieder handboek is verschillend en afhankelijk van de vorm van samenwerking.

handshake

Acquisitieplan:

U heeft een idee, het is van A tot Z uitgewerkt, maar dan is de vraag hoe u aan goede franchisenemers komt. Ga ervan uit dat de acquisitie-periode tijd en inspanning kost voordat u de juiste kandidaten gevonden heeft. Maak daarom een acquisitieplan met betrekking tot de volgende onderdelen:

  • Formule-uitleg: Hoe overtuigt u kandidaten om bij uw formule in te stappen. In eerste instantie moet er een klik zijn tussen de partijen, maar het moet ook wat opbrengen. U zult op basis van realistische exploitatiebegrotingen duidelijk moeten maken wat de investering uiteindelijk gaat opleveren.
  • Werving van kandidaten: Dit kan op verschillende manieren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan advertenties in vakbladen, online wervingscampagnes, beurzen, koude acquisitie of via via. In overleg met u kunnen wij een campagne op maat voor u maken.
  • Selectie van kandidaten: Ga er van uit dat er veel gelukszoekers rondlopen die op zoek zijn naar een formule die niet te veel kost en waarbij men denkt snel geld te kunnen verdienen. Bespaar ze die illusie want is keihard werken en dat bepaalt voor het grootste gedeelte het succes. Een gedegen onderzoek naar de geschiktheid van een kandidaat is dan ook op zijn plaats. Mogelijk dat een stage bij een bestaande franchisenemer een beter inzicht geeft in de kwaliteiten van de kandidaat.

 

Schermafbeelding 2017-02-23 om 14.15.08

U heeft een geschikte franchisenemer…. en nu?

Uiteraard zorgt u als franchisegever met serieuze bedoelingen voor een goede begeleiding van de franchisegever. Dat is in hun eigen interesse en ook is het voor de gehele franchisegroep.

  • Ondernemingsplan: Allereerst bespreekt u het businessplan met de franchisenemer. Net zoals u het franchiseplan heeft geschreven dient de franchisenemer ook een businessplan te maken. Dit is de leidraad voor zijn of haar onderneming. Eventuele geldschieters willen dit als onderbouwing van de plannen zien. Mijn ervaring is dat u het best de franchisenemer van adviezen kunt voorzien, maar hem wel zelf dit plan laat schrijven. Dit geeft meer inzicht en commitment.
  • Locatieonderzoek: Als franchisegever kunt u de franchisenemer helpen met locatieonderzoek en het voeren van gesprekken met de verhurende partij. U heeft vaak meer ingangen en power om met diverse partijen te onderhandelen. U bent direct op de hoogte van een van de grootste kostenposten van een franchisenemer namelijk de huur. Ook kunt u adviseren over de aantrekkelijkheid van de ligging van het filiaal.
  • Voorbereiding tot aan de formule-lancering: In deze aanloopfase heeft de franchisenemer veel begeleiding nodig, omdat men vaak nog geen ervaring heeft. Ik werk in deze fase met een draaiboek dat alle noodzakelijke werkzaamheden duidelijk in kaart brengt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan werkzaamheden op het gebied van inrichting, databeheer, personeel, trainingen, afstemming van processen, promotionele acties etc. Naast, of soms in plaats van, het draaiboek kan men ook teruggrijpen op het franchise handboek.
  • Na de formule-lancering: Franchisenemers hebben al veel werk verzet voor de formule-lancering , maar daarna begint het pas echt. Het is van belang om, zeker in het begin, maar ook daarna deze ondernemer frequent te bezoeken om te kijken hoe de zaken lopen. Hierbij kunt u als leidraad bij voorbeeld het handboek gebruiken. Wat ik daarnaast zelf toepas is een business-scan die alle onderdelen van het bedrijfsproces toetst.

Ga er bij de begeleiding van franchisenemers van uit dat, ondanks alle communicatielijnen, het van groot belang is om persoonlijk contact met elkaar te hebben. U kunt beter uitleggen waarom geplande formule activiteiten plaatsvinden, u krijgt meer inzicht in de bedrijfsvoering en waar een ondernemer echt mee zit. Mijn ervaring is dat je 80% van de echte belangrijke informatie alleen te horen krijgt tijdens een persoonlijk gesprek.

Mocht u bij bovengenoemde aandachtspunten voldoende stilstaan dan zult u ervaren hoe een goede samenwerking kan leiden tot succes.

foto-nico-van-loo-move-retail-solutions-kopie

Nico van Loo  van MOVE retail solutions

MOVE ondersteunt franchiseformules met opstart, verbetering en franchisenemerbegeleiding                                         en retailorganisaties met categorymanagement, inkoop en rendementverbetering.

Voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek bel 06-33763360 of mail naar info@moveretailsolutions.nl

Schermafbeelding 2018-03-15 om 14.15.08

Mocht u deze informatie interessant vinden dan hoop ik dat u deze deelt. Alvast bedankt.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.