Hoe begin ik een franchise formule

Gepubliceerd op: 23 februari 2016


Hoe begin ik een franchise formule

  23 februari 2016

Franchise in Nederland bloeit. Dat is te zien aan de cijfers. Er gaat maar liefst een omzet van 31 mld. om in franchise in ons land.

Schermafbeelding 2018-02-13 om 14.48.37

Of het nu in de retail is of zakelijke dienstverlening, menig bedrijf wil zich richten op franchise. En dat is ook niet zo verwonderlijk; samenwerken geeft voordelen en maakt sterker. Ook kan de formule snel versterkt worden door de aanwas van franchisenemers.

U heeft een idee maar wat nu? Het uitvoeren van uw idee is een behoorlijke exercitie. U heeft maar een keer de kans om een stevig fundament te bouwen. In de hoofdlijnen zult u zich moeten richten op de volgende onderdelen:

De voorbereiding:

  • Het franchiseplan: Om de basis te leggen voor het franchiseconcept dient er een franchiseplan gemaakt te worden waarbij helder geformuleerd wordt wat u wilt bereiken, waarom en op welke manier. De commerciële haalbaarheid moet worden getoetst. Ook dient er een inzicht te komen in de investeringen en de opbrengst van de formule. De doelgroep wordt in kaart gebracht en de manier waarop deze wordt bedient. Er moet inzicht komen welke instrumenten u inzet voor de uitvoering van de formule. Denk hierbij o.a. aan de marketing P’s, administratieve verwerking (data-beheer), financiën, personeel etc. etc. Mogelijk heeft u het plan ook nodig als onderbouwing voor geldverstrekkers. Daarnaast blijft het de leidraad voor uw handelen waarbij regelmatig getoetst dient te worden of alles nog volgens plan verloopt.
  • De franchiseovereenkomst: Onderlinge afspraken tussen u en de franchisenemer dienen op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze te worden vastgelegd in de franchiseovereenkomst. Deze overeenkomst verwijst naar de rechten en plichten van beide partijen m.b.t. de uitvoering van het concept en eventuele beëindiging daarvan. Het is van belang om de inhoud van de over-eenkomst met een expert te bespreken en deze juridisch te toetsen.
  • Handboek: In veel gevallen refereert een franchisecontract naar een handboek. De franchiseovereenkomst vermeldt onder-linge afspraken. Het handboek daarentegen gaat in op het operationele gedeelte van de formule. M.a.w. die activiteiten die horen bij de formule en die bepalend zijn voor het optimaal uitvoeren van de bedrijfsvoering. Ieder handboek is verschillend en afhankelijk van de vorm van samenwerking.

Acquisitieplan:

U heeft een idee, het is van A tot Z uitgewerkt, maar dan is de vraag hoe u aan goede franchisenemers komt.

  • De trigger: Hoe overtuigt u kandidaten om aan uw franchiseformule mee te willen doen? In eerste instantie moet er een klik zijn tussen de partijen, maar het moet ook wat opbrengen. U zult dus o.b.v. een prognose duidelijk moeten maken wat de investering uiteindelijk gaat opleveren. Wees daarbij realistisch en bespreek met elkaar dat de prognose gebaseerd is op een maximale inbreng van beide partijen.
  • Welke kandidaat is geschikt: Ga er van uit dat er veel gelukszoekers rondlopen die op zoek zijn naar een formule die niet te veel kost en waarbij men denkt snel geld te kunnen verdienen. Bespaar ze die illusie want is keihard werken en dat bepaalt voor het grootste gedeelte het succes. Een gedegen onderzoek naar de geschiktheid van een kandidaat is dan ook op zijn plaats. Mogelijk dat een stage bij een bestaande franchisenemer een beter inzicht geeft in de kwaliteiten van de kandidaat.
  • Hoe pak ik de acquisitie aan: Er zijn verschillende manieren om kandidaten te werven. Denk hierbij aan advertenties, wervingscampagnes, beurzen, koude acquisitie of via via. Bepaal wat voor u de meest geschikte methode is.

Bovenstaand proces vergt veel inspanning en kost tijd. Daar staat tegenover dat u wel met de allerbeste franchisenemers gaat samenwerken.

U heeft een geschikte franchisenemer…. en nu?

Uiteraard zorgt u als franchisegever met serieuze bedoelingen voor een goede begeleiding van de franchisegever. Dat is in hun eigen interesse en ook is het voor de gehele franchisegroep.

  • Ondernemingsplan: Allereerst bespreekt u het businessplan met de franchisenemer. Net zoals u het franchiseplan heeft geschreven dient de franchisenemer ook een businessplan te maken. Dit is de leidraad voor zijn of haar onderneming. Eventuele geldschieters willen dit als onderbouwing van de plannen zien. Mijn ervaring is dat u het best de franchisenemer van adviezen kunt voorzien, maar hem wel zelf dit plan laat schrijven. Dit geeft meer inzicht en commitment.
  • Locatieonderzoek: Als franchisegever kunt u de franchisenemer helpen met locatieonderzoek en het voeren van gesprekken met de verhurende partij. U heeft vaak meer ingangen en power om met diverse partijen te onderhandelen. U bent direct op de hoogte van een van de grootste kostenposten van een franchisenemer namelijk de huur. Ook kunt u adviseren over de aantrekkelijkheid van de ligging van het filiaal.
  • Voorbereiding tot aan de opening: Het wordt pas echt spannend voor de franchisenemer wanneer hij een locatie heeft en naar de opening van de zaak toewerkt. Mijn ervaring is dat in deze fase veel hulp noodzakelijk is. Vaak is men niet goed op de hoogte van alle aspecten die kunnen meespelen in deze aanloopfase. Ik werk zelf altijd met een draaiboek waarbij alles wat nodig is om te weten besproken wordt met de ondernemer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inrichting, databeheer, personeel, trainingen, afstemming van processen, promotionele acties en nog veel meer. U kunt daarnaast mogelijk gebruik maken van het handboek.
  • Na de opening: Veel franchisenemers hebben al veel van zichzelf gevergd wanneer de opening heeft plaatsgevonden, maar dan begint het toch pas echt. Het is van belang om, zeker in het begin, maar ook daarna deze ondernemer frequent te bezoeken om te kijken hoe de zaken lopen. Hierbij kunt u als leidraad b.v. het handboek gebruiken. Wat ik daarnaast zelf toepas is een business-scan die alle onderdelen van het bedrijfsproces toetst.

Vaak heeft de ondernemer namelijk zoveel aan zijn of haar hoofd (de dagelijkse gang van zaken) dat het totaal-plaatje niet meer te overzien is. Het is de taak aan de franchisegever om hierbij duidelijkheid te verschaffen.

Ga er bij de begeleiding van uit dat, ondanks alle communicatielijnen, het van groot belang is om persoonlijk contact te hebben in de vorm van een bezoek. U kunt beter uitleggen waarom geplande formule activiteiten plaatsvinden, u krijgt meer inzicht in de bedrijfsvoering en waar een ondernemer echt mee zit. Mijn ervaring is dat je 80% van de echte belangrijke informatie alleen te horen krijgt tijdens een persoonlijk gesprek.

Mocht u bij bovengenoemde aandachtspunten voldoende stilstaan dan zult u ervaren hoe een goede samenwerking kan leiden tot succes.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.

Move retail solutions

 

“WILT U UW COMMERCIËLE DOELSTELLINGEN SNEL BEREIKEN DAN STAAT MOVE GRAAG VOOR U KLAAR.”

VOOR MEER INFORMATIE BEL 06-33763360

 

 

Onderstaande Franchiseformules zijn op zoek naar franchisenemers

 

MarktplaatsHelper
ABACUS bijlesinstituut
Mercure
Domica Nederland
Bilingual Kids
The Interface Financial Group
Cosmo Hairstyling
Fit20
Ibis
Enie.nl
Fieldbox
Koopplein.nl
Spar
Tcollege
Eco-Mist Biotechnics
Speed Queen Concept Stores
TAB Boards International TAB Boards International Inc.
Carrefour
Bruna
Knutselkookclub
Liquid Smoker
Thexton Armstrong
Zavor
Crestcom Leadership & Sales Academy
Mango Tree
Bailine
Masters of Sales Europe
Bagels & Beans
ADMC