Hoe houd ik het franchise huwelijk in stand

Gepubliceerd op:


Hoe houd ik het franchise huwelijk in stand

  

Op dit moment is franchising, in welke vorm dan ook, een gewilde methode om succesvol krachten van ondernemers te bundelen.

Dat blijkt wel uit het feit dat er in franchisend Nederland maar liefst een omzet omgaat van ca. 40 mld. op jaarbasis. Om diverse redenen zijn startende ondernemers eerder geneigd zich aan te sluiten bij een bestaande franchiseformule dan zelf het wiel uit te vinden. Naast de traditionele consumentenproducten wordt er ook steeds meer gefranchised bij zakelijke dienstverlening, zorg, techniek etc.

De voorbereiding

Om een succesvolle franchisegever te worden dient men behoorlijk wat voorwerk te verrichten. Denk hierbij aan het ontwikkelen van een goed onderbouwd franchiseplan, het vinden van de juiste financiering, het formaliseren van de formule in de vorm van een franchisecontract en de ontwikkeling van het daarbij behorend handboek. Daarnaast moet er ook nog een plan worden ontwikkeld over de wijze waarop de franchiseorganisatie de juiste franchise-nemers wil vinden zodat de formule zich succesvol ontwikkelt.

pec-ws-2011-huwelijk-460x345

Het franchise huwelijk

Maar wat minstens zoveel, of zelfs nog veel meer aandacht vraagt is de bewaking van de performance van de aan-gesloten franchisenemers en het onderhouden van de goede onderlinge contacten. Met elkaar trouwen is mooi maar aan het huwelijk werken doe je je leven lang. Er moet ten slotte brood op de plank komen. Jaar in jaar uit dient een franchisenemer er alles aan te doen om het beste resultaat uit zijn of haar onderneming te halen. De franchisegever kan haar leden hiermee helpen in de vorm van een adequate formulebegeleiding.

Regelmatig persoonlijk contact tussen beide partijen is van groot belang. De voordelen hierbij zijn:

  • Inzicht in de bedrijfsvoering: Door regelmatig de bedrijfsvoering te bespreken kan er tijdig worden ingegrepen wanneer deze niet meer in de lijn ligt met de uitgangspunten van het franchiseplan, het franchisecontract of het handboek. Door op alle relevante punten te toetsen kan de franchisegever voorkomen dat zaken escaleren en de schade te groot wordt om te herstellen. Een mooi hulpmiddel kan een business-scan zijn waarbij de franchisenemer antwoorden geeft op gerichte vragen met betrekking tot zijn of haar bedrijfsvoering. Hierdoor komt het lek vanzelf boven en kunnen acties worden uitgezet en vastgelegd.
  • Je komt tot de kern van het probleem: De franchisegever ziet pas echt wat er speelt door persoonlijk contact. Door gericht door te vragen komen er soms verrassende dingen naar boven. Zakelijke of persoonlijke problemen hebben veel invloed op een ondernemer. Wanneer de franchisegever op dat moment goede hulp biedt ontstaat er een enorme vertrouwensband weet ik uit ervaring. Een ondernemer zal het niet snel vergeten wanneer hij zich echt geholpen voelt.
  • Uitleggen waarom: Persoonlijke uitleg over waarom het hoofdkantoor wat doet kan heel verhelderend zijn. Vaak weet de franchisegever op afstand niet waarom er iets gedaan wordt. Dit kan resulteren in frustratie, onzekerheid en het trekken van de verkeerde conclusies. Je kunt als organisatie geplande activiteiten vanuit het hoofdkantoor veel beter over de bühne krijgen wanneer er in gesprekken wordt aangegeven waarom de organisatie dit doet. Dit geeft rust bij de ondernemer en het gevoel dat de organisatie er alles aan doet om de ondernemer beter te laten renderen.
  •  Versterken van het groepsgevoel: Persoonlijk contact kan resulteren in een beter groepsgevoel waarbij enerzijds de franchisenemers onderling meer contact zoeken, maar ook wordt het “wij” gevoel in zijn algemeenheid verbeterd. Zo’n hechte samenwerking levert meer rendement op en voorkomt dat er een situatie ontstaat waarbij er een kloof ontstaat tussen de franchisenemers en het hoofdkantoor.
  • Inzage planning Wat een ondernemer rust geeft is om tijdens de bezoeken de mogelijke geplande activiteiten voor het komend jaar te bespreken. Denk hierbij aan een mediakalender, beursbezoeken, trainingsavonden etc. Uiteraard is het zo dat alle informatie ook vaak via de mail of intranet wordt gecommuniceerd maar het is toch goed om e.e.a. persoonlijk toe te lichten.
  • Men wordt ambassadeur: Wat is er nu mooier dan samen te werken aan een mooi resultaat waarbij de franchisenemer als ambassadeur voor de formule op kan treden. Franchise-kandidaten gaan informatie inwinnen aan bestaande franchisenemers wanneer ze zich oriënteren of de formule iets voor hen is. Dan is het toch geweldig wanneer deze formule door de bestaande leden met veel overtuiging wordt aanbevolen.
  • Kennis delen: Hoe meer de aanwezige kennis wordt gedeeld hoe meer dit wordt gewaardeerd door de franchisenemers. Het resultaat wordt hierdoor voor de gehele formule verbeterd waardoor de formule nog steviger in zijn schoenen staat.

 

Een optimale franchisenemersbegeleiding is een vereiste voor een toekomstig succes.

Ik wens u dan ook een goed huwelijk toe.

foto-nico-van-loo-move-retail-solutions-kopie

Nico van Loo  van MOVE retail solutions

MOVE ondersteunt franchiseformules met opstart, verbetering en franchisenemerbegeleiding                                         en retailorganisaties met categorymanagement, inkoop en rendementverbetering.

Voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek bel 06-33763360 of mail naar info@moveretailsolutions.nl

Schermafbeelding 2018-03-15 om 14.15.08

Mocht u deze informatie interessant vinden dan hoop ik dat u deze deelt. Alvast bedankt.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.