Wake up call. Hoe blijf je continu bij de les?

Gepubliceerd op:


Wake up call. Hoe blijf je continu bij de les?

  

Of het nu een eenmanszaak betreft of een grote retailorganisatie, iedereen heeft te maken met de vraag of het boodschappenlijstje nog wel op orde is.

Door de dagelijkse beslommeringen missen we soms het grote geheel. Daarom is het verstandig om zo af en toe afstand van de dagelijkse gang van zaken te nemen en te reflecteren, te brainstormen en opnieuw acties uit te zetten. Ik heb een opsomming gemaakt van vragen die iedere ondernemer, en ik zelf ook, zich zelf steeds weer moet stellen.

Schermafbeelding 2018-11-21 om 22.36.40

Wordt u van de onderstaande al erg moe,                                                                                                   dan weet u dat u wat laat liggen!

 

Wat is de missie en visie?

  • Wordt deze door iedereen gedragen?
  • Hoe overtuig ik de klant van mijn toegevoegde waarde?
  • Wat is onze toegevoegde waarde?
  • Ben ik wel zo goed in wat ik doe?
  • Sta ik open voor positieve kritiek?
  • Waarom doe ik dingen die ik doe?
  • Durf ik keuzes te maken?
  • Ben ik in staat om mensen goed aan te sturen?
  • Ben ik specialist of generalist?
  • Durf ik een duidelijke koers te blijven varen ondanks invloeden van buitenaf?
  • Zijn de keuzes die ik heb gemaakt de juiste?
  • Moet ik denken aan bepaalde samenwerkingsvormen met anderen?

De huidige markt:

  • Hoe ga ik om met veranderende werkwijzen?
  • Hoe kan ik alternatieve elementen inzetten om omzet te genereren (affiliatie marketing, omnichannel )?
  • Hoe ga ik om met flexibilisering van de arbeidsmarkt?
  • Heb ik voldoende voeling met de jeugd die de potentiële klant van later is.
  • Hoe kan ik leren van andere partijen in de markt?
  • Hoe scoor ik ten opzichte van de rest van de markt?
  • Gaat de klant veranderen( flexibilisering, ander gebruiksmoment, product sharing)
  • Hoe speel ik in op andere manieren van verkopen?

Hoe kan ik mijn omzet verhogen?

  • Waarom koopt de ene klant wel en waarom de ander niet bij mij?
  • Bied ik het juiste assortiment aan?
  • Sluit het product/prijsaanbod en de presentatie aan bij de verwachting en wensen van de klant?
  • Is het personeel nog goed genoeg getraind bijvoorbeeld op het gebied van sales, social media en productkennis?
  • Werk ik voldoende met social media?
  • Heb ik een webshop nodig?
  • Werk ik voldoende met alternatieve verkoopmogelijkheden (apps, afhaalpunten, etc.)?
  • Hoe staat het met de koopstroom van klanten naar de winkel?
  • Wat wil de klant?
  • Hoe kan ik daar op inspelen?

Hoe kan ik mijn marge verbeteren?

  • Ga ik verstandig met mijn margebeleid om?
  • Prijs ik te veel of te weinig af?
  • Koop ik wel scherp genoeg en verstandig in?
  • Koop ik bij de beste leveranciers?
  • Waar kan ik meer geld verdienen op inkoopafspraken of bonussen?
  • Kan ik andere afspraken maken bijvoorbeeld recht van retour, consignatie etc.?
  • Wat brengt een commerciële/promotionele actie nu eigenlijk echt op?
  • Hoe staat het met mijn voorraden? Wanneer stoot ik restvoorraden af?

Hoe kan ik meer winst uit de organisatie halen?

  • Lopen de commerciële processen wel soepel?
  • Zijn de taken helder? Kent iedereen zijn of haar verantwoordelijkheden?
  • Is er sprake van discipline in het uitvoeren van werkzaamheden?
  • Wordt er niet inefficiënt gewerkt? Doen mensen dingen dubbel?
  • Is er interactie tussen personen die met het zelfde onderwerp bezig zijn?
  • Kan ik werkzaamheden uitbesteden?
  • Hoe houd ik de kosten in de hand?
  • Kijk ik wel kritisch naar de geprognotiseerde en gerealiseerde cijfers?
  • Kloppen de cijfers of moet er ingegrepen worden?
  • Stuur ik op tijd bij?
  • Zijn er terugkomende problemen?

De toekomst:

  • Hebben we een lange termijn visie?
  • Hoe gaat de toekomst eruit zien?
  • Hoe gaat het retail landschap er uit zien?
  • Waar wil ik staan over 10 jaar?

MOVE maakt onder andere business scans voor franchise,- en retailbedrijven. Op basis van deze scan kom ik met aanbevelingen met betrekking tot uw bedrijfsvoering. Hierbij ligt de focus op meer rendement voor nu en op lange termijn.

foto-nico-van-loo-move-retail-solutions-kopie

Nico van Loo  van MOVE retail solutions

MOVE ondersteunt franchiseformules met opstart, verbetering en franchisenemerbegeleiding                                         en retailorganisaties met categorymanagement, inkoop en rendementverbetering.

Voor meer informatie en een vrijblijvend gesprek bel 06-33763360 of mail naar info@moveretailsolutions.nl

Schermafbeelding 2018-03-15 om 14.15.08

Mocht u deze informatie interessant vinden dan hoop ik dat u deze deelt. Alvast bedankt.

Terug naar blogoverzicht

Deel dit artikel

Wilt u per e-mail op de hoogte blijven?

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang regelmatig het laatste nieuws in uw mailbox.